مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر - ایران
چکیده
توسعه صنعت شیلات (صید و صیادی و آبزی پروری) کشور مانند سایر برنامههای توسعه به عواملی چند که مهمترین و زیربناییترین آنها حضور نیروی انسانی کارآمد است بستگی دارد. کارایی و توانمندی کارشناسان شیلات کشور نیز متکی به میزان آموزش و برخورداری آنها از مهارتهای تخصصی میباشد. از ارکان و پایههای نظام آموزشی، انجام نیازسنجی و تعیین ”نیازهای آموزشی کارکنان“ بعنوان سرمایههای انسانی سازمانها میباشد. این پژوهش با هدف تدوین نیازهای آموزشی کارشناسان فنی در خصوص پرورش میگو اداره کل شیلات استان بوشهر با مشارکت کارشناسان (خودارزیابی)، مدیران و مسئولین مافوق آنها و متخصصین موضوع (مدرسین امور شیلاتی مجتمع آموزش سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه های استان) انجام شد. استفاده از نظرات مدیران و متخصصین افزون بر خود ارزیابی کارشناسان گامی مهم در تدوین نیازهای آموزشی آنها میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان شیلاتی، مدیران آنها و همچنین مدرسین شیلاتی مجتمع آموزشی و دانشگاه های استان بوده که برای نمونهگیری کارشناسان و مدیران از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای مدرسین نیز از روش تمام شماری استفاده گردید. در انجام پژوهش از مصاحبههای متمرکز بر گروه (Focus group interview) و پیمایش (Suruey) استفاده گردید که در نهایت 32 نیاز تعیین و اولویتبندی گردید. در پایان پیشنهاداتی جهت اجرای مطلوب نیازسنجی و دورههای آموزش ضمن خدمت این کارشناسان ارائه گردیده است.